Sporten in de zomer

29-7-2020

Artikel door Marcel Neukirch

SPORTEN IN DE ZOMER

Ondanks de hoge temperaturen zijn veel mensen gemotiveerd om te gaan sporten in de buitenlucht, zeker in deze tijd van het jaar, want barbecues moeten immers geen sporen achterlaten en later geen wraak nemen op de weegschaal. Maar sporten in de zomer betekent tegelijkertijd ook dat het lichaam wordt blootgesteld aan hogere belastingen, zoals warmte of direct zonlicht. Deze risico's moeten niet worden onderschat, aangezien het overschrijden van fysieke grenzen snel kan leiden tot problemen met de bloedsomloop. Om dit te voorkomen zal ik u vandaag enkele tips geven, zodat u ook in deze tijd van het jaar uw bewegingsdrang kunt bevredigen en niet te snel moe wordt.

Het vinden van de optimale trainingstijd

Vroege vogels hebben een duidelijk voordeel in de zomer, omdat de lucht 's morgens nog relatief koel en fris is. De ozonbelasting is dan ook het laagst. Degenen die niet gemaakt zijn voor de vroege ochtendsporten zullen hun training verschuiven naar de late avonduren. De middagzon moet in ieder geval vermeden worden!

Drink genoeg

Drinken is vooral belangrijk op warme dagen. Als de temperatuur stijgt, produceert ons lichaam meer zweet om de huid te koelen. Dit vochtverlies moet in de zomer worden gecompenseerd met twee tot drie liter vloeistof. Het is het beste om water te drinken voordat je gaat sporten om je lichaam voor te bereiden op de komende inspanningen. Tijdens de training moet u ook elke 15-20 minuten een beetje vloeistof drinken.

De vuistregel is: niet drinken als je dorst hebt, want dan is het meestal te laat. Op warme zomerdagen tijdens de lunch moet u ongeveer een halve liter water per uur drinken (maar 3-4 liter per dag is voldoende). Een gebrek aan vloeistof is in de eerste plaats merkbaar aan een afname van de prestaties.

Het juiste dieet

U moet ook op uw dieet letten: "zware" maaltijden met een hoog vetgehalte moeten tegen hoge kosten worden verteerd en kosten het lichaam dus meer energie. Eet dus niet te grote porties en eet liever fruit en groenten als balans. Dit zijn niet alleen goede waterbronnen, maar bevatten ook veel vitaminen en mineralen die het lichaam nodig heeft om te kunnen bewegen. Tomaten, komkommers en meloenen zijn ideaal om tussendoor te eten en om uw maaltijden te verrijken.

Overigens: te koud eten en drinken vraagt ook onnodig veel energie van het lichaam, omdat het op lichaamstemperatuur moet worden gebracht.

De juiste kleding

Om het lichaam tijdens het sporten onder de brandende zon te laten ademen en om transpiratieverdamping te voorkomen, dient u losse, ademende kleding te dragen. Anders zul je nog meer zweten. Lichtgekleurde kleding is geschikter omdat er minder warmte wordt opgeslagen dan bij donkere kleding.

Tip: Een speciale doek met een verkoelend effect is de ideale sportmetgezel bij zomerse temperaturen. Lichte en zachte microvezeldoeken hebben in het beste geval een geïntegreerde UV-bescherming. U kunt het doek bevochtigen met water en de verkoelende werking ervan helpt de lichaamstemperatuur te reguleren, zelfs tijdens een intensief sportprogramma.

Vergeet de zonwering niet

Daarnaast is, vooral bij open kleding met blootgestelde armen en benen, een zorgvuldig aangebrachte zonwering essentieel. Breng de crème een half uur voor het begin van de trainingssessie aan en denk aan uw neus, nek, oren en schouders. De zonnebrandcrème moet niet te vet zijn, maar waterdicht: Vet verstopt de poriën en belemmert het zweten, wateroplosbare crèmes spoelen snel het zweet weg. Toch moeten ze een zo hoog mogelijke beschermingsfactor tegen de zon hebben en moeten ze ook worden toegepast op gebieden die door kleding worden bedekt. Als u voor langere tijd buiten traint, kunt u het beste de zonnebrandcrème meenemen en de bescherming met regelmatige tussenpozen vernieuwen. Om een zonnesteek te voorkomen, moet u niet zonder hoed of hoofddoek gaan als u in de buitenlucht traint en zoals gezegd: vermijd de middagzon!

Goed afkoelen na het sporten

Ook tijdens rustige activiteiten is afkoeling onmisbaar. Je moet oppassen dat je niet te snel afkoelt. Als u een ijskoude douche neemt, brengt u aan uw lichaam over dat u zich in een koele omgeving bevindt - en verwarmt u dus uw lichaam. Gebruik daarom lauwwarm water bij het douchen en koel langzaam af.

Opleidingsduur en herstel

Het lichaam is meer gespannen bij hogere temperaturen. Dit betekent niet alleen dat je je lichaam snel kunt overspannen, maar ook dat je minder hoeft te oefenen, bijvoorbeeld als je uithoudingsvermogenstraining doet om calorieën te verbranden, om hetzelfde effect te bereiken. Let goed op de tekenen die je lichaam je geeft om te zeggen dat je moet stoppen of een pauze moet nemen, anders beschadig je je gezondheid. Als u hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid ervaart, stop dan onmiddellijk met trainen en zoek een schaduwrijke plek om te rusten.

Daarna heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. Drink genoeg om het verlies van vloeistoffen te compenseren, zelfs na de training. Als je regelmatig traint, neem dan ook vrijaf als je niet aan sport doet. Het lichaam moet immers na een inspannende training in de zon regenereren voordat het verder kan. Als u liever 's avonds gaat sporten, plan dan een periode van ontspanning in voordat u naar bed gaat. Anders heb je misschien langer nodig om in slaap te vallen.

Sporten in de zomer